Polityka informacyjna urzędów
Polskie urzędy się zmieniają, stają się coraz bardziej przyjazne dla petentów. Nie da się jednak ukryć, że w tym temacie jest jeszcze naprawdę sporo pracy do wykonania. Brakuje przede wszystkim podstawowego przepływu informacji. Dane dotyczące urzędów bardzo często poukrywane są na stronach BIP. Tym zaś daleko często do przystępności. Dla wielu użytkowników odnalezienie potrzebnych informacji, jak choćby tych dotyczących godzin pracy danego urzędu, nie jest zadaniem prostym. Na szczęście z pomocą przychodzi wyszukiwarka urzędnik.com. Na jej stronach znaleźć możesz wiele przydatnych informacji dotyczących oddziałów ZUS czy poszczególnych urzędów skarbowych: https://www.urzednik.com/urzedy-skarbowe/. Dzięki temu nie musisz się już zastanawiać, czy dany urząd otwarty jest od 7.00 czy 8.00 albo czy kończy przyjmowanie interesantów w danym dniu o 15.00, 16.00 czy 18.00.
Urzędy — czego możesz się spodziewać?
Niezmiernie cieszy fakt ewolucji podejścia do petenta w polskich urzędach. Coraz więcej mówi się o otwartej postawie urzędników, nastawieniu na rozwiązywanie problemów petenta, a nie jego przekierowywanie od jednego do drugiego urzędnika. Z pewnością jednak informacja, postawowe często dane, strony internetowe urzędów dalekie są od ideałów. Wiele instytucji często nie ma swoich stron, wiele bazuje jedynie na wpisie w BIP, a przeglądanie tego rzeczywiście jest trudne.
Wyszukiwarki takie jak https://www.urzednik.com/ są więc w tym kontekście bardzo przydatne, przede wszystkim dlatego, że pozwalają błyskawicznie znaleźć aktualne dane o konkretnym urzędzie, skontaktować się z jego pracownikami, a nawet umówić wizytę. Spotkanie w urzędzie nie musi więc oznaczać kilku godzin spędzonych pod drzwiami w oczekiwaniu, aż urzędnik rozpatrzy sprawy innych petentów. Możesz umówić się na konkretną godzinę, do konkretnego urzędnika w precyzyjnie określonej sprawie. Oczywiście może zdarzyć się, że załatwianie poprzedniej sprawy nieco się przeciągnie i trzeba będzie chwilę poczekać, czas ten jednak liczyć raczej trzeba będzie w minutach niż godzinach.
Umówienie spotkania:
- ogranicza czas, jaki musisz poświęcić na wizytę w urzędzie,
- zmniejsza stres związany z poszukiwaniem osoby, która zajmie się twoją sprawą,
- wymusza zdefiniowanie problemu lub zadania, a więc daje szansę na przyporządkowanie do sprawy osoby kompetentnej w danym temacie.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że takie rozwiązanie istnieje w polityce polskich urzędów, a znacząco ułatwia ono korzystanie z nich.
Z czym, po co i jak?
Nie ma co ukrywać, że najbardziej stresujące w wizycie w urzędzie jest poczucie niewiedzy albo niepełnej wiedzy. Wielu petentów czuje się niepewnie, wchodząc do urzędu. Dlatego jeśli to możliwe, warto przed spotkaniem z urzędnikiem zdobyć nieco choćby podstawowych informacji w interesującej nas sprawie. Powstają coraz częściej teksty pisane z myślą o większości obywateli, którzy niekoniecznie są biegli w regulacjach prawnych dotyczących podatków, ubezpieczeń, składek zdrowotnych i innych tego typu tematów. Warto śledzić więc na przykład: https://www.urzednik.com/aktualnosci/ i czerpać wiedzę, która może ci pomóc w rozwiązaniu konkretnych spraw.